FE1203 - Företagsekonomi B
150 poäng inrättad 2000-07 SKOLFS: 2000:51
Mål
Mål som eleverna skall ha uppnått efter avslutad kurs
Eleven skall
förstå affärsidéns betydelse för företagande
ha kunskap om företagandets villkor och hur de förändras
över tiden
ha förmåga att analysera, kritiskt bedöma och lösa problem
för att kunna ta ställning i frågor som är viktiga för samhället, företaget
eller individen
kunna ta ställning till etiska frågor och konsekvenser för
miljön av företagsekonomiska beslut
ha kunskap om olika principer för organisation, ledarskap
och samarbete
ha kunskap om olika företags verksamhet, uppbyggnad,
företagsform och utveckling
kunna tillämpa principer och metoder för budgetering,
finansiering och kalkylering
kunna tillämpa principer och metoder för marknadsföring och
redovisning
kunna utföra ekonomiska arbetsuppgifter med hjälp av aktuell
informationsteknik och i lämpliga arbetsformer.
Betygskriterier
Kriterier för betyget Godkänt
Eleven resonerar kring affärsidéns betydelse för
företagande.
Eleven beskriver grunddragen i det svenska näringslivets utveckling.
Eleven löser enkla företagsekonomiska problem, väger in etiska och miljömässiga
aspekter samt sammanställer och presenterar resultaten.
Eleven redogör för vanliga företagsformer, några olika företags verksamhet och
några vanliga principer för organisation och arbetsledning i företag.
Eleven upprättar enkla budgetar och kalkyler samt redogör för olika former av
finansiering.
Eleven upprättar enkla affärsdokument, bokför vanliga affärshändelser samt
upprättar och tolkar enkla bokslut.
Eleven upprättar en enkel marknadsplan samt beräknar kostnaden för planens
genomförande.
Eleven använder med viss handledning informationsteknik vid enkla
företagsekonomiska tillämpningar.
Kriterier för betyget Väl godkänt
Eleven redogör för faktorer som påverkat det svenska
näringslivets utveckling samt beskriver och analyserar troliga
utvecklingstendenser.
Eleven jämför alternativa lösningar på enkla företagsekonomiska problem, med
beaktande av etiska och miljömässiga aspekter.
Eleven motiverar i förhållande till konkreta situationer val av företagsform
och organisationsprincip.
Eleven använder resultat av upprättade kalkyler som beslutsunderlag, analyserar
budgetavvikelser samt bedömer olika former av finansiering.
Eleven påvisar sambanden mellan resultaträkning och balansräkning samt
analyserar enkla bokslut.
Eleven upprättar en marknadsplan utifrån en vardaglig situation samt gör en
lönsamhetsbedömning.
Eleven använder informationsteknik vid företagsekonomiska tillämpningar.
Kriterier för betyget Mycket väl godkänt
Eleven analyserar autentiska företagsekonomiska
ställningstaganden och föreslår adekvata lösningar till komplexa ekonomiska
problem.
Eleven tolkar och värderar ekonomisk information samt bedömer hur förändringar
i samhället påverkar företagandet och dess villkor.
Skolverket 2008-08-11