Digital ekonomi

Projekt
 
HemPortalGalleriLatest imagesSökBli medlemLogga in

FE1203 - Företagsekonomi B

FE1203 - Företagsekonomi B

150 poäng inrättad 2000-07 SKOLFS: 2000:51

   HEM

   ÄMNE   |    SKRIV UT   

Mål

Mål som eleverna skall ha uppnått efter avslutad kurs

Eleven skall
förstå affärsidéns betydelse för företagande

ha kunskap om företagandets villkor och hur de förändras över tiden

ha förmåga att analysera, kritiskt bedöma och lösa problem för att kunna ta ställning i frågor som är viktiga för samhället, företaget eller individen

kunna ta ställning till etiska frågor och konsekvenser för miljön av företagsekonomiska beslut

ha kunskap om olika principer för organisation, ledarskap och samarbete

ha kunskap om olika företags verksamhet, uppbyggnad, företagsform och utveckling

kunna tillämpa principer och metoder för budgetering, finansiering och kalkylering

kunna tillämpa principer och metoder för marknadsföring och redovisning

kunna utföra ekonomiska arbetsuppgifter med hjälp av aktuell informationsteknik och i lämpliga arbetsformer.


Betygskriterier

Kriterier för betyget Godkänt

Eleven resonerar kring affärsidéns betydelse för företagande.
Eleven beskriver grunddragen i det svenska näringslivets utveckling.
Eleven löser enkla företagsekonomiska problem, väger in etiska och miljömässiga aspekter samt sammanställer och presenterar resultaten.
Eleven redogör för vanliga företagsformer, några olika företags verksamhet och några vanliga principer för organisation och arbetsledning i företag.
Eleven upprättar enkla budgetar och kalkyler samt redogör för olika former av finansiering.
Eleven upprättar enkla affärsdokument, bokför vanliga affärshändelser samt upprättar och tolkar enkla bokslut.
Eleven upprättar en enkel marknadsplan samt beräknar kostnaden för planens genomförande.
Eleven använder med viss handledning informationsteknik vid enkla företagsekonomiska tillämpningar.

Kriterier för betyget Väl godkänt

Eleven redogör för faktorer som påverkat det svenska näringslivets utveckling samt beskriver och analyserar troliga utvecklingstendenser.
Eleven jämför alternativa lösningar på enkla företagsekonomiska problem, med beaktande av etiska och miljömässiga aspekter.
Eleven motiverar i förhållande till konkreta situationer val av företagsform och organisationsprincip.
Eleven använder resultat av upprättade kalkyler som beslutsunderlag, analyserar budgetavvikelser samt bedömer olika former av finansiering.
Eleven påvisar sambanden mellan resultaträkning och balansräkning samt analyserar enkla bokslut.
Eleven upprättar en marknadsplan utifrån en vardaglig situation samt gör en lönsamhetsbedömning.
Eleven använder informationsteknik vid företagsekonomiska tillämpningar.

Kriterier för betyget Mycket väl godkänt

Eleven analyserar autentiska företagsekonomiska ställningstaganden och föreslår adekvata lösningar till komplexa ekonomiska problem.
Eleven tolkar och värderar ekonomisk information samt bedömer hur förändringar i samhället påverkar företagandet och dess villkor.  


Skolverket 2008-08-11